Stereotypes - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Janneke Ottenschot - WaarBenJij.nu Stereotypes - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Janneke Ottenschot - WaarBenJij.nu

Stereotypes

Blijf op de hoogte en volg Janneke

01 Mei 2016 | Oostenrijk, Salzburg

Hallo allemaal!

De afgelopen maand heb ik weer vele avonturen beleefd, dus ik geef jullie graag de hoogtepunten. Met, speciaal voor mijn grote nicht Anne, ook educatieve zaken!
Eerst over de docenten:
Mijn lerares Linda is echt geweldig, haar les begint 's ochtends om 8 uur, dus meestal zijn wij alleen lichamelijk aanwezig. Maar dat neemt zij ons niet kwalijk, ze moet daar alleen maar om lachen. Dan heb ik nog les van Christoph, die altijd (zelfs bij 25 graden) een muts draagt, erg vreemd. En Jacqueline, docent van Austria beyond the clichés en European Educational Systems, praat veel, maar zegt weinig.
Ik leer op school veel over de verschillen in het onderwijs in alle landen. Ieder land heeft een ander schoolsysteem en ook het gebruik van technologie in de scholen verschilt per land. Zo is bijvoorbeeld België super ouderwets en hebben ze daar alleen maar krijtborden en is daarentegen Spanje heel hip en gebruiken ze daar veel nieuwe technologieën in het onderwijs. Zo leer ik ook via mijn klasgenoten nieuwe apps kennen die ik zelf kan gebruiken.

Even over iets anders, stereotypes. Ieder land heeft natuurlijk een stereotype inwoner, zoals de Duitsers die alleen maar bier drinken, bodywarmers dragen en in erg dikke auto's rijden. Zo heb je dit bij ieder land, ik heb gekeken of de stereotypes die ik van tevoren had over een land ook overeenkwamen bij het gedrag van mijn klasgenoten.
Spanje, mijn idee: luie mensen en erg luidruchtig. Dit klopt allemaal, ze doen er 3 uur over om een maaltijd te koken en terwijl ze dit doen schreeuwen ze naar elkaar.
Finland, mijn idee: erg teruggetrokken mensen, ze eten alleen maar zalm en ze hebben veel persoonlijke ruimte nodig. Dit klopt niet, behalve dan de zalm, dat vinden ze heerlijk!
België, mijn idee: drinken alleen maar bier en houden van chocolade. Dat bier drinken klopt zeker, samen met Célia heb ik de Belgische bier-bar hier in Salzburg al vaak bezocht.
Hongarije, eigenlijk had ik hier weinig kennis van, maar de meiden die ik heb leren kennen zijn vrij rustig, ze lachen veel en houden van paprika.
En natuurlijk wanneer ik mensen leer kennen en vertel dat ik uit Nederland kom krijg ik meestal dingen te horen als;
Aha! Daarom ben je zo lang! (Lang? Dan ken je mijn familie nog niet..)
Dan rook je zeker iedere dag wiet!
Hoeveel fietsen heb je?
Ik ben een keer in Amsterdam geweest!
Oke..

Naast alle stereotypes heb ik ook nog een uitstapje gemaakt naar Wenen en Bratislava, waarom ook niet? Super mooi, zie de foto's ;)
En om weer terug te komen op het educatieve deel van dit verslag, het begrijpen van het Österreichisch gaat steeds beter! Ik kan steeds beter de lessen volgen en ook beter de Oostenrijkers verstaan. Toch blijft het lastig dat de a uitgesproken wordt als een o en de e als een a, erg ingewikkeld.

Hierbij komt weer een einde aan mijn verslag, over 12 uur is Jana hier in Salzburg, mijn eerste gast! Ik heb er zin in, tot de volgende keer!


  • 01 Mei 2016 - 23:25

    Det:

    He das süse petekind von mir. Wie gehts???
    Leuk die verslagen. Mag wel wat vaker. Ik leer een boel.
    Volgens mij heb je een boel schik. Geen heimwee naar ons kneuterlandje (of naar je vrie ndje). Maar leer je nu wel goed Duits, of wordt het een radjetoe van Oostenrijk-duits. ?
    Welterusten ik ga slapen. jij kan 8.00/uur wel vroeg vin den maar dan ben ik al een paar uurtjes op. Tot schrijven s maar weet.
    Groetjes uit Deventer

  • 02 Mei 2016 - 12:22

    Je.zus:

    Hé zus! Leuk verhaal! Wist je dat de Spanjaarden om de drie zinnen: 'Bassie en Adriaan' zeggen? Bizar volk..

  • 02 Mei 2016 - 15:41

    Mam:

    Leuk verhaal weer Janneke, hoeveel ga je er nog schrijven. Je hebt het er al bijna opzitten.
    De tijd gaat snel, nu Jana op bezoek, dan Tijmen, dan komen wij ook nog even kijken in Salzburg en misschien jou zussen ook ook nog? Voor je het weet sta je weer op de Kwartierdorpsweg in dit mooie Wiene.

  • 02 Mei 2016 - 16:39

    Opper Zus:

    Top! Leuk, goed verhaal ☺️
    Doeg
    Kus

  • 09 Mei 2016 - 09:28

    Theo Bijkerk:

    Hallo Janneke,

    schön, diese Vergleiche! Hast du die Vorurteile über die Niederländer schon abbauen können? Oder erzählst du gerade, dass du all diese Sachen machst? Hast du eigentlich eine Fahrrad dabei?
    Schön, dass Jana da ist (war?), immer gut, wenn Bekannte, Freunde oder Verwandte dir einen Besuch abstatten.
    Mach's gut!
    Theo

  • 11 Mei 2016 - 12:40

    Irma:

    Hallo Janneke,

    ich habe den Eindruck, dass dein Leben dort eine tolle Kombination aus Studium und Freizeit ist, wobei Bier ein festes Element ist.... Toll, dass du bereits so viele Leute aus unterschiedlichen Ländern kennengelernt hast.

    Viel Spaß weiter!
    Irma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 17 Feb. 2016
Verslag gelezen: 593
Totaal aantal bezoekers 4404

Voorgaande reizen:

11 Februari 2016 - 01 Juli 2016

Salzburg

Landen bezocht: