Hallo Salzburg! - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Janneke Ottenschot - WaarBenJij.nu Hallo Salzburg! - Reisverslag uit Salzburg, Oostenrijk van Janneke Ottenschot - WaarBenJij.nu

Hallo Salzburg!

Blijf op de hoogte en volg Janneke

07 Maart 2016 | Oostenrijk, Salzburg

Hallo allemaal,
Leuk dat jullie mijn eerste reisverslag gaan lezen!

Ik woon nu al iets meer dan 3 weken in Salzburg en ik ben ondertussen ook al een weekje wezen skiën in Schladming, dus ik heb al genoeg meegemaakt!
Op 11 februari ben ik aangekomen in Salzburg met een kleine vertraging van 1,5 uur. Volgens Jana valt dat best mee voor de Deutsche Bahn, dus ik was al blij! In mijn huis was op dat moment maar 1 huisgenootje, we zijn in totaal met 4 meiden, maar omdat de Uni nog vakantie had, zijn zij nu pas aangekomen. De eerste dagen was het dan ook erg saai, mijn huisgenootje heeft een vriendje die niet kan praten (of niet wil praten) en die de hele dag als een puppy achter haar aan loopt.. Super gezellig.. Ik heb toen veel zelf moeten uitzoeken in de stad en ik ben echt zo vaak verdwaald, niet normaal..
Maar zo gelukkig als een kleuter mocht ik op maandag naar school!! Ik heb toen mijn klas (14 mensen) leren kennen, we hebben allemaal verschillende nationaliteiten (Finland, Spanje, België, Israël, Bulgarije, Hongarije, etc.) en we hebben allemaal hetzelfde probleem: we hebben geen vrienden! Dus worden we maar elkaars vrienden. Ik ga vooral om met het meisje uit België, met haar spreek ik voornamelijk in het Duits en met de rest in het Engels. Scheelt dat ik dankzij het kijken van vele Amerikaanse series redelijk in het Engels kan kletsen :)
Ik was al door de docenten in Nijmegen voorbereidt op Deutsch als Fremdsprache (het vak Duits dat ik volg), want waarschijnlijk zou mijn niveau hoog zijn vergeleken met mijn klasgenoten. Nou.. wat een fantastische les! Ik nam plaats in het lokaal en de 2 docenten gingen serieus uitleggen hoe je jezelf kunt voorstellen in het Duits.. (Hallo, ich heiße Janneke...) Ik heb me helemaal kapot verveeld, dat is ook wel een keer bijzonder dat ik goed in Duits ben vergeleken met mijn klasgenoten. Ik vind het dan ook hilarisch dat mijn klasgenoten denken dat ik genie ben op het gebied van talen (ik kan Engels én Duits), terwijl ik mijn spreekvaardigheidstoets in Nijmegen heb gehaald met een 5,8, haha!
Hierna werden de lessen gelukkig wat interessanter, ik heb een erg gevarieerd rooster met veel Engelse lessen, maar ook 3 lessen met de ''echte'' Oostenrijkers. Waar ik ook niets van versta, sommige studenten uit Oostenrijk hebben een nog al merkwaardig accent. Het lijkt net alsof er steeds iemand in het Fries tegen me aan het praten is, erg lastig om te begrijpen.
Maar genoeg over school, Salzburg heeft meer te bieden! Zoals natuurlijk the Sound of Music, Mozart en Mozarts Balls (dat klinkt raar, maar dat zijn snoepjes hier, gekke Oostenrijkers :P). Ik voel me redelijk thuis hier, het is wel een stuk drukker dan in Wiene en ik moet nog wennen aan het telkens praten in een vreemde taal. Mijn kamer is super groot en ik heb super lieve huisgenootjes die mij bij alles willen helpen (en het vriendje dat niet kan praten is ook eindelijk weg). Zoals ik er nu tegen aan kijk gaat dit een leuk half jaartje worden, ik vermaak me waarschijnlijk wel! Heb ik al verteld dat Radler hier niet zo duur is? Er zijn hele leuke café's waar je, helaas, alleen maar halve liters kunt krijgen, erg vervelend..
Vorige week zijn we met de hele familie wezen skiën in Schladming, in Salzburg op school deden de docenten daar niet zo moeilijk over dat ik afwezig zou zijn, ik moest alleen beloven dat ik niet mijn been zou breken. Dat is overigens gelukt! Het was een gezellige week, met weinig zon, maar veel leuke mensen! Helaas gingen zij weer allemaal naar Nederland en bleef ik in Oostenrijk, dat was wel een gek idee.. Maar via Skype, Snapchat, Facebook en Whatsapp blijf ik redelijk op de hoogte van alles wat er gebeurt in het mooie Twente en omgeving. Wat moet een mens toch zonder Wifi!
Ik wil jullie bedanken voor het lezen, ik hoop dat ik weer genoeg dingen meemaak dat ik jullie over ongeveer 3 weken weer kan verrassen met mooie verhalen en foto's!

Liebe Grüße aus Salzburg,
Janneke

  • 07 Maart 2016 - 18:49

    Marieke:

    Leuk Jan! Xxx

  • 07 Maart 2016 - 18:56

    Jacqueline Gerrits:

    Hallo Janneke,

    wat een gezellig verslag heb je geschreven. En zo beeldend....ik zie de zwijgzame jongen zo voor me ;-).

    Wat heerlijk voor je dat nu de betere in Duits bent. Kun je nagaan hoe het over een half jaar is!
    Ik verheug me op het volgende verslag.

    Groetjes, Jacqueline

  • 07 Maart 2016 - 19:13

    Mama Thil:

    Leuk verslag Janneke. Ga zo door. Xxx

  • 07 Maart 2016 - 19:16

    Theo Bijkerk:

    Hallo Janneke,

    viel erlebt und auch schon Ski gefahren.... Nicht schlecht. Hoffentlich gelingt es dir, neben Englisch und dem schönen Dialekt aus Österreich auch noch richtig Deutsch zu sprechen!
    Ich bin auch gepannt, ob dir die österreichische Küche gefällt und du auch selber solche Gerichte kochen kannst...
    Herzlichen Gruß
    Theo

  • 07 Maart 2016 - 19:50

    Hermien:

    Hallo Janneke.
    Wat een leuk verslag, kijk uit naar de volgende.
    Groetjes Hermien

  • 07 Maart 2016 - 23:20

    Je.zus.:

    Leuk verhaaltje!!

  • 08 Maart 2016 - 10:21

    Thom:

    Leuk verslag Janneke! En even voor de duidelijkheid, er is niks mis met Fries.... dus dat Oostenrijks zal nog wel komen

  • 10 Maart 2016 - 11:47

    Sissy:

    Hallo Janneke,
    Du bist doch auch eine Sprachwunder..... du sprichst 3 Sprachen und wenn man Österriechisch dazu nimmt vielleicht bald 4.... ;-) aber Deutsch finde ich persönlich dann doch noch am wichtigsten für dich!
    Schön zu hören, dass du dich gut mit deinen Mitbewohneren verstehst!!!!
    Ich wünscjhe dir weiterhin viel Erfolg und Spaß,
    Sissy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Actief sinds 17 Feb. 2016
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 4401

Voorgaande reizen:

11 Februari 2016 - 01 Juli 2016

Salzburg

Landen bezocht: